Evren Teorisi

Dipnotlar

BİRİNCİ BÖLÜMÜN DİPNOTLARI

1 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, çev: L. Bucknall Eyre, Tudor Publishing Co., New York (1920), s. 5.

2 Jean Theodorides, Biyoloji Tarihi, çev: Teoman Tunçdoğan, Iletişim Yayınları, İstanbul (1995), s. 10.

3 Charles Singer, A Short History of Anatomy and Physiology from The Greeks to Harvey, Dover Publication, New York (1956), s. 5.

4 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 6.

5 Jean Theodorides, Biyoloji Tarihi, s. 8-9.

6 A. Osman Gürel, Doğa Bilimleri Tarihi, Imge Kitabevi, Ankara (2001), s. 59-60.

7 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, The Belknap Press of Harvard University Press, Cambridge (1982), s. 301-302.

8 Fairfield Osborn, From The Greeks to Darwin, Macmillan and Co., USA (1899), s. 33-35.

9 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 302.

10 Friedrich Albert Lange, Materyalizmin Tarihi ve Günümüzdeki Anlamının Eleştirisi 1, çev: Ahmet Arslan, Sosyal Yayınları, İstanbul (1998), s. 52.

11 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 13.

12 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 86-87, 303.

13 Arda Denkel, Ilkçağda Doğa Felsefeleri, Özne Yayınları, İstanbul (1998), s. 54.

14 Friedrich Albert Lange, Materyalizmin Tarihi ve Günümüzdeki Anlamının Eleştirisi 1, s. 41.

15 Tektanrıcılık anlayışı ‘monoteizm’ olarak da ifade edilebilir. Fakat bu kitapta, daha yaygın olarak kullanılan ‘teizm’ ifadesi tercih edilmiştir.

16 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 306.

17 Arda Denkel, Ilkçağda Doğa Felsefeleri, s. 69-70.

18 F. S. Bodenheimer, The History of Biology: An Introduction, Dawson and Sons, London (1958), s. 162-163.

19 Stephen Jay Gould, Full House The Spread of Excellence from Plato to Darwin, Three Rivers Press, New York (1995), s. 40.

20 Ahmet Cevizci, Paradigma Felsefe Sözlüğü, Paradigma Yayınları, 4. Baskı, İstanbul (2000), s. 724.

21 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 87.

22 Platon, Devlet, çev: Sabahattin Eyüboğlu - M. Ali Cimcoz, Türkiye Iş Bankası Yayınları, İstanbul (2000), s. 193-194.

23 Stephen Jay Gould, Full House The Spread of Excellence from Plato to Darwin, s. 41.

24 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 304.

25 Teoman Duralı, Biyoloji Felsefesi, Akçağ Yayınları, Ankara (1992), s. 60.

26 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 305.

27 Ernst Mayr, Toward a New Philosophy of Biology, Harvard University Press, Cambridge (1988), s. 15.

28 Martin Heidegger, Nietzche’nin Tanrı Öldü Sözü, çev: Levent Özşor, Asa Kitabevi, (2001), s. 18.

29 F. S. Bodenheimer, The History of Biology an Introduction, s. 18.

30 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 88.

31 Aristoteles, Metafizik, çev: Ahmet Arslan, Sosyal Yayınları, İstanbul (1996), s. 108-116.

32 Alfred Weber, Felsefe Tarihi, çev: H. Vehbi Eralp, Sosyal Yayınları, İstanbul (1998), s. 70.

33 Marc Ereshefsky, Species and The Linnaean Hierarchy, (ed: Robert A. Wilson, ‘Species’ içinde) MIT Press, Cambridge (1998), s. 287.

34 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 87.
35 F. S. Bodenheimer, The History of Biology an Introduction, s. 21.

36 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 37.

37 L. P. Coonen, Evolution of Method in Biology, (ed: Vincent E. Smith, ‘Philosophy of Biology’ içinde) St. John’s University Press, New York (1962), s. 12-13.

38 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 39.

39 Teoman Duralı, Aristoteles’te Bilim ve Canlılar Sorunu, Çantay Kitabevi, İstanbul (1995), s. 124.

40 Teoman Duralı, Aristoteles’te Bilim ve Canlılar Sorunu, s. 154-155.

41 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 306.

42 Aristoteles, Fizik, çev: Saffet Babür, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul (2001), s. 81.

43 Aristoteles, Fizik, s. 71-93; Bryan Magee, Felsefenin Öyküsü, çev: Bahadır Sina Şener, Dost Kitabevi Yayınları, Ankara (2000), s. 36.

44 Michael Ruse, Philosophy of Biology, Prentice Hall, New Jersey (1989), s. 16.

45 Francisco J. Ayala, Teleological Explanations, ed: Theodosius Dobzhansky, W. H. Freeman and Company, (1977), s. 497-504.

46 Teoman Duralı, Biyoloji Felsefesi, s. 64.

47 Ernst Mayr, Toward a New Philosophy of Biology, s. 45.

48 C. S. Pittendrigh, Adaptation, Natural Selection and Behavior, Roe and Simpson, (1958), s. 394.; Aktaran: Ernst Mayr, Toward a New Philosophy of Biology, s. 47.

49 Ernst Mayr, Toward a New Philosophy of Biology, s. 44-51.

50 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 45.

51 F. S. Bodenheimer, The History of Biology an Introduction, s. 92-93.

52 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 51.

53 Charles Singer, A Short History of Anatomy and Physiology from The Greeks to Harvey, s. 31.

54 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 52.

55 Jean Theodorides, Biyoloji Tarihi, s. 19.

56 Jean Theodorides, Biyoloji Tarihi, s. 18.

57 F. S. Bodenheimer, The History of Biology an Introduction, s. 95-96.

58 Ilhan Kutluer, Ilim ve Hikmetin Aydınlığında, Iz Yayıncılık, İstanbul (2004), s. 100.

59 George Sarton, Introduction to The History of Science, London (1962), s. 520, 543, 619, 693, 738; Aktaran: Ilhan Kutluer, Ilim ve Hikmetin
Aydınlığında, s. 100.

60 Bekir Karlığa, Islam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkileri, Litera Yayıncılık, İstanbul (2004), s. 211.

61 Seyyid Hüseyin Nasr, Islam ve Ilim, çev: Ilhan Kutluer, Insan Yayınları, İstanbul (1989), s. 159.

62 Ilhan Kutluer, Ilim ve Hikmetin Aydınlığında, s. 101.

63 Irfan Yılmaz ve Diğerleri, Ilim ve Din, Nil Yayınları, İzmir (1998), s. 200.

64 Seyyid Hüseyin Nasr, Islam ve Ilim, s. 62.

65 Bekir Karlığa, Islam Düşüncesinde Canlı Varlık Anlayışı, ‘Cogito Dergisi sayı 32’, Yapı ve Kredi Yayınları, İstanbul (2002), s. 126; Sure Isimleri: 2 Bakara (Inek); 6 Enam (Davar); 16 Nahl (Arı); 27 Neml (Karınca); 29 Ankebut (Örümcek); 105 Fil (Fil).

66 Seyyid Hüseyin Nasr, Islam ve Ilim, s. 56.

67 Ismail Yakıt-Nejdet Durak, Islam’da Bilim Tarihi, Tuğra Matbaası, Isparta (2002), s. 155.

68 Singrid Hunke, Allah’ın Güneşi Avrupa’nın Üzerinde, çev: Hayrullah Örs, Altın Kitaplar, İstanbul (2001), s. 83.

69 Bekir Karlığa, Islam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkileri, s. 35-47.

70 Ilhan Kutluer, Ilim ve Hikmetin Aydınlığında, s. 102.

71 David C. Lindberg, The Beginning of Western Science, Chicago (1992), s. 175, 203-206, 213; Aktaran: Ilhan Kutluer, Ilim ve Hikmetin Aydınlığında, s. 105.

72 Charles Singer, A Short History of Anatomy and Physiology from The Greeks to Harvey, s. 79.

73 Bekir Karlığa, Islam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkileri, s. 334.

74 Hilmi Ziya Ülken, Varlık ve Oluş, Ankara Üniversitesi Basımevi, Ankara (1968), s. 378.

75 Mehmed Bayrakdar, Islam’da Evrimci Yaratılış Teorisi, Kitabiyat, Ankara (2001), s. 70.

76 Mehmed Bayrakdar, Islam’da Evrimci Yaratılış Teorisi, s. 66.

77 Mehmed Bayrakdar, Islam’da Evrimci Yaratılış Teorisi, s. 70.

78 Irfan Yılmaz ve Diğerleri, Ilim ve Din, s. 220.

79 Mehmed Bayrakdar, Islam’da Evrimci Yaratılış Teorisi, s. 91-98.

80 Mehmed Bayrakdar, Islam’da Evrimci Yaratılış Teorisi, s. 130.

81 Ismail Yakıt, Darwin’den Önce Islam Düşünürlerinde Evrimle Ilgili Fikirler, Felsefe Arşivi, Sayı 24, İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Basımevi, İstanbul (1984), s. 120.

82 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 76.

83 Bekir Karlığa, Islam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkileri, s. 193-194.

84 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 78.

85 F. S. Bodenheimer, The History of Biology an Introduction, s. 101.

86 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 79-80.

87 Bryan Maage, Felsefenin Öyküsü, s. 58.

88 John Hedley Brooke, Science and Religion, Cambridge University Press, Cambridge (1991), s. 58-59.

89 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 81.

90 James T. Cushing, Fizikte Felsefî Kavramlar, çev: B. Özgür Sarıoğlu, Sabancı Üniversitesi, İstanbul (2003), s. 91-92.

91 Nicolaus Copernicus, Gökcisimlerinin Dönüşleri Üzerine, çev: Saffet Babür, Yapı ve Kredi Yayınları, İstanbul (2002), s. 8-9.

92 James T. Cushing, Fizikte Felsefî Kavramlar, s. 100-101.

93 Alfred W. Crosby, The Measure of Reality, Cambridge University Press, Cambridge (1998), s. 126.

94 Hall Hellman, Büyük Çekişmeler, çev: Füsun Baytok, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, İstanbul (2001), s. 6-10.

95 Caner Taslaman, Big Bang ve Tanrı, İstanbul Yayınevi, İstanbul (2003), s. 24.

96 James T. Cushing, Fizikte Felsefî Kavramlar, s. 111-115.

97 Jean Theodorides, Biyoloji Tarihi, s. 29-30.

98 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 117.

99 John D. Barrow-Frank J. Tipler, The Anthropic Cosmological Principle, Oxford University Press, Oxford (1996), s. 52-53.

100 Rene Descartes, Aklın Yönetimi Için Kurallar, çev: Müntekim Ökmen, Sosyal Yayınları, İstanbul (1999), s. 20-24.

101 Rene Descartes, Metod Üzerine Konuşma, çev: K.Sahir Sel, Sosyal Yayınları, İstanbul (1984), s. 22.

102 Rene Descartes, Meditasyonlar, çev: Aziz Yardımlı, Idea Yayınları, İstanbul (1996), s.154-168.

103 Rene Descartes, Meditasyonlar, s. 169-176.

104 Rene Descartes, Metod Üzerine Konuşma, s. 44.

105 Ernst Mayr, Toward a New Philosophy of Biology, s. 45.

106 Francisco J. Ayala, Teleological Explanations, s. 497-504.

107 John Cottingham, Descartes Sözlüğü, çev: Bülent Gözkan ve Diğerleri, Sarmal Yayınevi, İstanbul (1996), s. 96.

108 Werner Heisenberg, Fizik ve Felsefe, çev: M. Yılmaz Öner, Belge Yayınları, İstanbul (2000), s. 62.

109 Rene Descartes, Metod Üzerine Konuşma, s. 46.

110 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 309.

111 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 97-98.

112 Metabiyoloji: Canlıların araştırılmasında spekülatif eğilimlerin dile geldikleri önermeler ile sistemlerin toplu adıdır.

113 Teoman Duralı, Canlılar Sorununa Giriş, Remzi Kitabevi, İstanbul (1987), s. 61-62.

114 Henri Bergson, Yaratıcı Tekamül, çev: Şekip Tunç, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul (1986), s. 181-242.

115 Karl Volander, Felsefe Tarihi, çev: Mehmet Izzet ve Diğerleri, Iz Yayıncılık, İstanbul (2004), s. 431.

116 George B. Dyson, Darwin Among The Machines, Addison-Wesley Publishing, Massachusetts (1997), s. 50-51.

117 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 128.

118 G. W. Leibniz, Monadoloji, çev: Suut Kemal Yetkin, Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul (1997), s. 20.

119 G. W. Leibniz, Monadoloji, s. 2.

120 G. W. Leibniz, Monadoloji, s. 9-11.

121 Caner Taslaman, Big Bang ve Tanrı, s. 25.

122 John D. Barrow, Theories of Everything, Clarendon Press, Oxford (1991), s. 124.

123 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 96.

124 James Jeans, Fizik ve Filozofi, çev: Avni Refik Bekman, Ankara Üniversitesi Fen Fakültesi Yayınları, İstanbul (1950), s. 118.

125 John D. Barrow-Frank J. Tipler, The Anthropic Cosmological Principle, s. 60.

126 Necip Taylan, Düşünce Tarihinde Tanrı Sorunu, Şehir Yayınları, İstanbul (2000), s. 72.

127 David Hume, Din Üstüne, Imge Kitabevi Yayınları, Ankara (1995), s. 170.

128 David Hume, Din Üstüne, s. 172.

129 Albert Einstein, Remarks on Russell’s Theory of Knowledge, (ed: Paul Arthur Schilpp, ‘The Philosophy of Bertrand Russell’ içinde) Tudor, New York (1994), s. 289.

130 Ernst C. Mossner, Hume ve Söyleşiler’in Kanıtı, çev: Mete Tunçay, (D. Hume, ‘Din Üstüne’ içinde) Imge Kitabevi Yayınları, Ankara (1995), s. 103-105.

131 David Hume, Din Üstüne, s. 174-175.

132 John D. Barrow-Frank J. Tipler, The Anthropic Cosmological Principle, s. 70.

133 Immanuel Kant, Arı Usun Eleştirisi, çev: Aziz Yardımlı, Idea, İstanbul (1993), s. 287-308.

134 Immanuel Kant, Arı Usun Eleştirisi, s. 301-302.

135 Immanuel Kant, Evrensel Doğa Tarihi ve Gökler Kuramı, çev: Seçkin Selvi, Sarmal, İstanbul, s. 38-39.

136 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 339.

137 Immanuel Kant, Arı Usun Eleştirisi, s. 302-304.

138 Immanuel Kant, Yargı Gücünün Eleştirisi, çev: Nejat Bozkurt, (‘Seçilmiş Yazılar’ içinde) Remzi Kitabevi, İstanbul (1984), s. 120-133.

139 Copleston, A History of Philosophy, Cilt 7, Burns and Dates, Wellvood (1999), s. 373-374.

140 Immanuel Kant, Pratik Usun Eleştirisi, çev: Zeki Eyuboğlu, Say Yayınları, İstanbul (2001), s. 164-167.

141 Copleston, A History of Philosophy, Cilt 7, s. 378-379.

142 John D. Barrow-Frank J. Tipler, The Anthropic Cosmological Principle, s. 76.

143 James Rachels, Created from Animals, Oxford University Press, Oxford (1990), s. 116-117.

144 John D. Barrow-Frank J. Tipler, The Anthropic Cosmological Princple, s. 76-77.

145 John D. Barrow-Frank J. Tipler, The Anthropic Cosmological Principle, s. 28-29.

146 William Paley, Natural Theology, (ed: Michael Ruse, ‘Philosophy of Biology’ içinde) Prentice Hall, New Jersey (1989), s. 36.

147 Micheal Denton, Evolution: A Theory in Crisis, Adler and Adler, Wisconsin (1996), s. 340-341.

148 William Paley, Natural Theology, s. 39.

149 William Paley, Natural Theology, s. 39.

150 John D. Barrow-Frank J. Tipler, The Anthropic Cosmological Principle, s. 80.

151 Richard Dawkins, Kör Saatçi, çev: Feryal Halatçı, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara (2002), s. 7-8.

152 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 158-159.

153 F. S. Bodenheimer, The History of Biology an Introduction, s. 109.

154 Jean Theodorides, Biyoloji Tarihi, s. 30.

155 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 158.

156 G. W. Leibniz, Philosophical Papers and Letters, ed: Leroy Leomker, Reidel (1969), s. 566; Aktaran: Catherine Wilson, The Invisible World Early Modern Philosophy and The Invention of The Microscope, Princeton University Press, Princeton (1995), s. 181.

157 Nicolas Malebranche, The Search After Truth, çev: Thomas M. Lennon- Paul Olscamp, Ohio State University Press, Ohio (1980); Aktaran: Catherine Wilson, The Invisible World Early Modern Philosophy and The Invention of The Microscope, s. 185.

158 Catherine Wilson, The Invisible World Early Modern Philosophy and The Invention of The Microscope, s. 178.

159 Elizabeth Gasking, Investigations into Generations, Hutchinson and Co. Publishers, London (1967), s. 18.

160 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 430.

161 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 321.

162 F. S. Bodenheimer, The History of Biology an Introduction, s. 122.

163 Jean Theodorides, Biyoloji Tarihi, s. 52.

164 F. S. Bodenheimer, The History of Biology an Introduction, s. 123-124.

165 F. S. Bodenheimer, The History of Biology an Introduction, s. 62.

166 Stephen Jay Gould, Darwin ve Sonrası, çev: Ceyhan Temürcü, TÜBITAK
Popüler Bilim Kitapları, Ankara (2000), s. 20.

167 Teoman Duralı, Canlılar Sorununa Giriş, s. 60.

168 Elizabeth Gasking, Investigations into Generations, s. 63.

169 Catherine Wilson, The Invisible World Early Modern Philosophy and The Invention of The Microscope, s. 173.

170 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 433-434.

171 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 582.

172 Bertrand Russell, Bilim ve Din, çev: Hilmi Yavuz, Cem Yayınevi, İstanbul (1999), s. 35.

173 Stephen Jay Gould, Eight Little Piggies: Reflections in Natural History, Penguin Books, London (1993); Aktaran: David Oldroyd, Insan Düşüncesinde Yerküre, çev: Ülkün Tansel, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara (2004), s. 75-76.

174 David Oldroyd, Insan Düşüncesinde Yerküre, s. 80.

175 Jean Theodorides, Biyoloji Tarihi, s. 40.

176 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 139.

177 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, University of California Press, Los Angeles (1984), s. 60.

178 Stephen W. Hawking, Zamanın Kısa Tarihi, çev: Sabit Say-Murat Uraz, Doğan Kitapçılık, İstanbul (1998), s. 183.

179 Fairfield Osborn, From The Greeks to Darwin, s. 129.

180 Ernst Mayr, Toward a New Philosophy of Biology, s. 177.

181 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 341.

182 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 60.

183 Marc Ereshefsky, Species and The Linnean Hierarchy, s. 287.

184 Ernst Mayr, Toward a New Philosophy of Biology, s. 345.

185 Stephen Jay Gould, Full House The Spread of Excellence from Plato to Darwin, s. 39.

186 Scott Atran, The Universal Primacy of Generic in Folkbiological Taxonomy, (ed: Robert Wilson, ‘Species’ içinde) MIT Press, Cambridge (1999), s. 231-261.

187 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 172.

188 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 256.

189 Fairfield Osborn, From The Greeks to Darwin, s. 130.

190 Fairfield Osborn, From The Greeks to Darwin, s. 130-131.

191 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 222.

192 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 68.

193 Ernst Mayr, Toward a New Philosophy of Biology, s. 340.

194 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 71.

195 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 333.

196 Fairfield Osborn, From The Greeks to Darwin, s. 117.

197 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 333.

198 David Oldroyd, Insan Düşüncesinde Yerküre, s. 137-140.

199 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 224.

200 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 226-227.

201 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 331-332.

202 Bryan Maage, Felsefenin Öyküsü, s. 156-157.

203 F.W.J. Schelling, System of Transcendental Idealism, University of Virginia Press, (1993).

204 Arthur O. Lovejoy, The Great Chain of Being, Harper and Brothers, New York (1936).

205 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 278-279.

206 Alfred Weber, Felsefe Tarihi, s. 344.

207 Hegel, Tinin Görüngübilimi, çev: Aziz Yardımlı, Idea Yayınları, İstanbul (2004), s. 36.

208 Hegel, Felsefe Tarihi Dersleri, çev: Nejat Bozkurt, (‘Seçilmiş Parçalar’ içinde) Remzi Kitabevi, İstanbul (1986), s. 189-190.

209 Hegel, Mantık Bilimi, çev: Aziz Yardımlı, Idea Yayınları, İstanbul (2004), s. 73-92.

210 Hegel, Tinin Görüngübilimi, s. 515-516.

211 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 387-388.

212 Howard Adelmann, Marcello Malpighi and The Evolution of Embryology, Cornell University Press, New York (1966); Aktaran: Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 101.

213 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 101-102.

İKİNCİ BÖLÜMÜN DİPNOTLARI

1 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 78.

2 Jean Baptiste Lamarck, The Zoological Philosophy, çev: Hugh Elliot, Macmillan, London (1990), s. 38-39.

3 Jean Baptiste Lamarck, The Zoological Philosophy, s. 30.

4 Jean Baptiste Lamarck, The Zoological Philosophy, s. 50.

5 Jean Baptiste Lamarck, The Zoological Philosophy, s. 49.

6 Theodosius Dobzhansky, Evolution, Genetics and Man, John Wiley and Sons, New York (1961), s. 224-225.

7 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 109.

8 Jean Baptiste Lamarck, The Zoological Philosophy, s. 60.

9 Jean Baptiste Lamarck, The Zoological Philosophy, s. 40.

10 Jean Baptiste Lamarck, The Zoological Philosophy, s. 71.

11 Jean Baptiste Lamarck, The Zoological Philosophy, s. 170.

12 Ernst Mayr, Toward a New Philosophy of Biology, s. 200.

13 Jean Baptiste Lamarck, The Zoological Philosophy, s. 113.

14 Philip Kitcher, Abusing Science The Case Against Creationism, MIT
Press, Cambridge (1982), s. 8.

15 Theodosius Dobzhansky, Evolution, Genetics and Man, s. 78.

16 Peter J. Bowler, Doğanın Öyküsü, çev: Meltem Mater, Izdüşüm Yayınları, İstanbul (2002), s. 150-151.

17 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 244-256.
18 Fairfield Osborn, From The Greeks to Darwin, s. 142-144.

19 Fairfield Osborn, From The Greeks to Darwin, s. 141-148.

20 Fairfield Osborn, From The Greeks to Darwin, s. 152-155.

21 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 77.

22 Erik Nordanskıöld, The History of Biology, s. 295.

23 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 340.

24 Auguste Comte, Pozitif Felsefe Kursları, çev: Erkan Ataçay, Sosyal Yayınlar, İstanbul (2001), s. 38.

25 Auguste Comte, Pozitif Felsefe Kursları, s. 32.

26 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 446.

27 Auguste Comte, Pozitif Felsefe Kursları, s. 62.

28 William A. Dembski, Intelligent Design, Inter Varsity Press, Illinois (1999), s. 84.

29 Auguste Comte, Pozitif Felsefe Kursları, s. 18.

30 Thomas S. Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı, çev: Nilüfer Kuyaş, Alan Yayıncılık, İstanbul (2000).

31 Francis Darwin, Charles Darwin Yaşamı ve Mektupları, çev: Hüsen Portakal, Düşün Yayıncılık, İstanbul (1996), s.11-12.

32 Charles Darwin, Özyaşam, çev: Hüsen Portakal, (ed: Francis Darwin, ‘Charles Darwin Yaşamı ve Mektupları’ içinde) Düşün Yayıncılık, İstanbul (1996), s. 15-16.

33 Charles Darwin, Özyaşam, s. 18-19.

34 Charles Darwin, Özyaşam, s. 20.

35 Charles Darwin, Özyaşam, s. 24.

36 Richard Milner, Charles Darwin Bir Doğabilimcinin Evrimi, Çev: Ayşen Tekşen Kapkın, Evrim Yayınevi, İstanbul (1999), s. 30-31.

37 Charles Darwin, Özyaşam, s. 38-40.

38 Charles Darwin, Özyaşam, s. 45

39 Richard Milner, Charles Darwin Bir Doğabilimcinin Evrimi, s. 79.

40 Wilma George, Darwin, çev: Müfide Pekin, Afa Yayınları, İstanbul (1986), s. 48.

41 Charles Darwin, Özyaşam, s. 46.

42 Charles Darwin, Özyaşam, s. 53-55.

43 Wilma George, Darwin, s. 53.

44 Charles Darwin, Özyaşam, s. 56-59.

45 Jacques Barzun, Darwin, Marx, Wagner a Critique of a Heritage, Garden City, New York (1958), s. 38.

46 Richard Milner, Charles Darwin Bir Doğabilimcinin Evrimi, s. 102-105.

47 Charles Darwin, Özyaşam, s. 61-63.

48 Charles Darwin, The Origin of Species, Penguin Classics, London (1985), s. 458.

49 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 458-460.

50 Charles Darwin, Özyaşam, s. 65-67.

51 Richard Milner, Charles Darwin Bir Doğabilimcinin Evrimi, s. 187.

52 Charles Darwin, Voyage of The Beagle, Penguin Classics, London (1989), s. 404-405.

53 Stanley Edgar Hyman, Darwin for Today, The Viking Press, New York (1963), s. 371.

54 Gavin De Beer, Charles Darwin Evolution by Natural Selection, Nelson, London (1980), s. 269.

55 Francis Darwin, Charles Darwin Yaşamı ve Mektupları, s. 74-85.

56 Michael Ruse, The Darwinian Revolution: Science Red in Tooth and Claw, Chicago University of Chicago Press, Chicago (1979), s. 180-183.

57 Richard Dawkins, Cennetten Akan Irmak, çev: Sinem Gül, Varlık Yayınları, İstanbul (1999), s. 97.

58 Richard Milner, Charles Darwin Bir Doğabilimcinin Evrimi, s. 163.

59 Michael Ruse, The Darwinian Revolution: Science Red in Tooth and Claw, s. 182-183.

60 Alan Moorehead, Darwin ve Beagle Serüveni, çev: Nermin Arık, Yapı ve Kredi Yayınları, İstanbul (1998), s. 25.

61 Charles Darwin, Özyaşam, s. 57

62 David Oldroyd, Insan Düşüncesinde Yerküre, s. 201.

63 Charles Darwin, Voyage of The Beagle, s. 404-405.

64 David Oldroyd, Insan Düşüncesinde Yerküre, s. 204.

65 Stephen Jay Gould, Darwin ve Sonrası, s. 155-157.

66 David Oldroyd, Insan Düşüncesinde Yerküre, s. 214-215.

67 Mark Ridley, The Darwin Reader, W. W. Norton and Company, New York (1982), s. 9-10.

68 Charles Darwin, Voyage of The Beagle, s. 41-57.

69 Charles Darwin, The Structure and Distribution of Coral Reefs, (ed: Mark Ridley, ‘The Darwin Reader’ içinde) W. W. Norton and Company, New York (1996), s. 44.

70 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 377-379.

71 Stephen Jay Gould, Darwin ve Sonrası, s. 154.

72 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 380-381.

73 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 381-385.

74 Bertrand Russell, Bilim ve Din, s. 49.

75 Charles Darwin, Özyaşam, s. 96.

76 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 117.

77 Alfred Russel Wallace, Natural Selection and Tropical Nature, Kessinger Publishing Whitefish (2004).

78 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 98-99.

79 Thomas Robert Malthus, An Essay on The Principle of Population, Sentry Press, New York (1965), s. 18.

80 Thomas Robert Malthus, An Essay on The Principle of Population, s. 13-14.

81 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 479-480.

82 Robert Young, Malthus and The Evolutionists, ‘Past and Present ’ 43, (1949).

83 John C. Greene, Science, Ideology and World View, University of California Press, Berkeley (1981) s. 7, 124; Aktaran: Jeremy Rifkin, Darwin’in Çöküşü, çev: Ali Köse, Ufuk Kitapları, İstanbul (2001), s. 16.

84 Charles F. Urbanowicz, Four Field Commentary, ‘Anthropology Newsletter 33-9’.

85 Frank E. Manuel, The Prophets of Paris, Harper, Cambridge (1962).

86 Thomas R. Malthus, An Essay on The Principle of Population, s. 163-172.

87 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 98-100

88 David C. Hull, Science and Selection, Cambridge University Press, Cambridge (2001), s. 54.

89 Robert Young, Darwin’s Metaphor: Does Nature Select? ‘Monist’ 55, s. 442-503.

90 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 25.

91 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 7.

92 Alfred Russell Wallace, On The Tendency of Varieties to Depart Indefinetly from The Original Type, ‘Zoology’ 3, (1958).

93 Charles Darwin, The Descent of Man and Selection in Relation to Sex, (ed: Mark Ridley, ‘The Darwin Reader’ içinde) W. W. Norton and Company, New York (1996), s. 186-192.

94 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 459-460.

95 Charles Urbanowicz, Charles Darwin, California State University, Chico (1990), s. 19.

96 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 397-412.

97 Theodosius Dobzhansky, Evolution, Genetics and Man, s. 233.

98 Theodosius Dobzhansky, Evolution, Genetics and Man, s. 234-235.

99 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 458.

100 Thomas Henry Huxley, The Origin of Species, (ed: Michael Ruse, ‘But is it Science’ içinde) Prometheus Books, New York (1996), s. 109.

101 Charles Darwin, The Descent of Man and Selection in Relation to Sex, s. 180.

102 Stephen Jay Gould, Darwin ve Sonrası, s. 38.

103 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 136-138.

104 Charles Darwin, The Descent of Man and Selection in Relation to Sex, s. 200.

105 Charles Darwin, The Descent of Man and Selection in Relation to Sex, s. 203.

106 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 220.

107 Mark Ridley, The Darwin Reader, s. 206.

108 Charles Darwin, The Expression of The Emotions in Man and Animals, s. 226-232.

109 Paul Ekman, Insan ve Hayvanlarda Beden Dili, çev: Orhan Tuncay, Gün Yayıncılık, İstanbul (2001), ‘Üçüncü Baskıya Giriş Çevirmenin Yazısı’, s. 23-24.

110 Herbert Spencer, Ilk Prensipler, çev: Selmin Evrim, Milli Eğitim Basımevi, İstanbul (1947), s. 3-22.

111 Stephen G. Alter, Darwinism and The Linguistic Image, The John Hopkins University Press, Baltimore (1999), s. 21.

112 Herbert Spencer, Ilk Prensipler, s. 22-28.

113 Ernst Cassier, Devlet Efsanesi, çev: Necla Arat, Remzi Kitabevi, İstanbul (1984), s. 35-36.

114 Herbert Spencer, Ilk Prensipler, s. 143-145.

115 Herbert Spencer, Ilk Prensipler, s. 361.

116 Herbert Spencer, Ilk Prensipler, s. 141-142.

117 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 495.

118 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 225.

119 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 669-670.

120 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 69.

121 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 245-246.

122 Michael Ruse, Can a Darwinian Be a Christian, Cambridge University Press, Cambridge (2001), s. 171.

123 Theodosius Dobzhansky, Evolution, Genetics and Man, s. 112.

124 R. B. Freeman, The Works of Charles Darwin: An Annotated Bibliographical Handlist, Dawsons (1965), s. 29.

125 Charles Darwin, Türlerin Kökeni, çev: Öner Ünalan, Onur Yayınları, Ankara (1996), s. 550.

126 Theodosius Dobzhansky, Evolution, Genetics and Man, s. 109-110.

127 Peter J. Bowler, Doğanın Öyküsü, s. 139.

128 Wen-Hsiung Li, Molecular Evolution, Sinnauer Associates Publishers, Massachusetts (1997), s. 55.

129 Edward O. Wilson, Heredity, (ed: Michael Ruse, ‘Philosophy of Biology’ içinde) Prentice Hall, New Jersey (1989), s. 246-252.

130 Stephen Jay Gould, Sociobiology and The Theory of Natural Selection, s. 257-269.

131 Niles Eldredge-Stephen Jay Gould, Punctuated Equilibria: An Alternative to Phyletic Gradualism, (ed: T. J. M. Schopf, ‘Models in Paleobiology’ içinde) Freeman, San Francisco (1972).

132 Mae-Wan Ho, Genetik Mühendisliği, çev: Emral Çakmak, Türkiye Iş Bankası Kültür Yayınları, İstanbul (1998).

133 Charles Darwin, The Variation of Animals and Plants under Domestication, (ed: Mark Ridley, ‘The Darwin Reader’ içinde) W. W. Norton and Company, New York (1996), s. 142-174.

134 Christian B. Anfinsen, The Molecular Basis of Evolution, John Wiley and Sons, New York (1961), s. 16.

135 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 239.

136 Theodosius Dobzhansky, Evolution, Genetics and Man, s. 82.

137 Theodosius Dobzhansky, Evolution, Genetics and Man, s. 83.

138 Jacques Monod, Rastlantı ve Zorunluluk, çev: Vehbi Hacıkadiroğlu, Dost Kitabevi, Ankara (1997), s. 17-29, 79-92, 109-115.

139 Theodosius Dobzhansky, Nothing in The Biology Makes Sense Except in The Light of Evolution, (ed: Connie Barlow, ‘Evolution Extended’ içinde) MIT Press, Cambridge (1994), s. 262.

140 Nilüfer Kuyaş, ‘Çevirmenin Sunuşu’ (Thomas S. Kuhn, ‘Bilimsel Devrimlerin Yapısı’ içinde) s. 40.

141 Philip E. Johnson, Darwin on Trial, Intervarsity Press, Illinois (1993), s. 113-146.

142 John Maynard Smith, Evrim Kuramı, çev: Hüsen Portakal, Evrim Yayınevi, İstanbul (1997), s. 70.

143 Friedrich Nietzsche, Putların Alacakaranlığı, çev: Hüseyin Kaytan, Akyüz Kitabevi, İstanbul (1991), s. 57-58.

144 Karl Marx-Friedrich Engels, Selected Correspondance, çev: I. Lasker, International Publishers, London, s. 302; Aktaran: Jeremy Rifkin, Darwin’in Çöküşü, s. 75.

145 Jeremy Rifkin, Darwin’in Çöküşü, s. 47-50.

146 Charles Urbanowicz, Charles Darwin, s. 21.

147 John Maynard Smith, Evrim Kuramı, s. 70.

148 Jeremy Rifkin, Darwin’in Çöküşü, s. 51.

149 Jeremy Rifkin, Darwin’in Çöküşü, s. 52-53.

150 Adam Smith, The Wealth of Nations.

151 Thomas S. Kuhn, The Essential Tension, The University of Chicago Press, Chicago (1977) s. 139.

152 Jeremy Rifkin, Darwin’in Çöküşü, s. 53-54.

153 Charles Urbanowicz, Charles Darwin, s. 26.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜMÜN DİPNOTLARI

1 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 71-100.

2 Theodosius Dobzhansky, Evolution, Genetics and Man, s. 83.

3 Ernst Mayr, Populations, Species and Evolution, Harvard University Press, Cambridge (1990), s. 279.

4 Wilma George, Darwin, s. 48.

5 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 71-100.

6 Michael Denton, Evolution: A Theory in Crisis, s. 87.

7 Jeremy Rifkin, Darwin’in Çöküşü, s. 90-91.

8 Ludwig Wittgenstein, Estetik Betimleme Din ve Freud Hakkında Dersler, çev: Zeki Algün, Ilya Yayınevi, İzmir (2001), s. 68-69. Bu kitap, Wittgenstein’ın verdiği derslerin talebeleri tarafından kitaba çevrilmesiyle oluşmuştur.

9 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 101-113.

10 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 130-172.

11 Francisco J. Ayala, The Mechanisms of Evolution, ‘Scientific American’, (Eylül 1978), s. 57.

12 Theodosius Dobzhansky, Evolution, Genetics and Man, s. 23.

13 Ali Demirsoy, Kalıtım ve Evrim, 11. Baskı, Meteksan, Ankara (2000), s. 644.

14 H. Kettlewell, Darwin’s Missing Evidence, ‘Scientific American’, (Mart 1959), s. 48-53.

15 Jonathan Wells, Icons of Evolution, Regnery Publishing, Washington D.C. (2000), s. 137-157.

16 Charles Darwin, Voyage of The Beagle, s. 288.

17 John Maynard Smith, Evrim Kuramı, s. 180.

18 Sylvia S. Mader, Biology, Mc Graw Hill, Boston (1996), s. 316.

19 Jonathan Wells, Icons of Evolution, s. 186.

20 Theodosius Dobzhansky, Evolution, Genetics and Man, s. 83.

21 Duane T. Gish, Creation Scientists Answer Their Critics, Institute for Creation Research, El Cajon (1993), s. 34.

22 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 118.

23 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 119.

24 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 120-123.

25 Stephen Jay Gould, Full House The Spread of Excellence from Plato to Darwin, s. 152-155.

26 Paul Davies, The Last Three Minutes, Basic Books, New York (1994), s. 49-50.

27 Ernst Mayr, Toward a New Philosophy of Biology, s. 18-19.

28 W. B. Gallie, Explanations in History and The Genetic Sciences, (ed: Baruch A. Brody, ‘Readings in The Philosophy of Science’ içinde) Prentice Hall, New Jersey (1970). s. 156.

29 Alan Chalmers, Bilim Dedikleri, çev: Hüsamettin Arslan, Vadi Yayınları, Ankara (1997), s. 30.

30 Bertrand Russell, Felsefe Sorunları, çev: Vehbi Hacıkadiroğlu, Kabalcı Yayınevi, İstanbul (2000), s. 63-64.

31 Bryan Magee, Karl Popper’ın Bilim Felsefesi ve Siyaset Kuramı, çev: Mete Tunçay, Remzi Kitabevi, İstanbul (1982), s. 18-19.

32 Rudolf Carnap, On Inductive Logic, (ed: Baruch A. Brody ‘Readings in The Philosophy of Science’ içinde) Prentice Hall, New Jersey (1970), s. 451-474.

33 Rudolf Carnap, Statistical and Inductive Probobility, (ed: Baruch A. Brody ‘Readings in The Philosophy of Science’ içinde) Prentice Hall, New Jersey (1970), s. 443.

34 Karl R. Popper, Daha Iyi Bir Dünya Arayışı, çev: Ilknur Aka, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul (2001) s. 106-107.

35 Karl R. Popper, Bilimsel Araştırmanın Mantığı, çev: Ilknur Ata-Ibrahim Turan, Kazım Taşkent Klasik Yapıtlar Dizisi, İstanbul (1998), s. 130-134.

36 Karl R. Popper, Bilimsel Araştırmanın Mantığı, s. 114-115.

37 Karl R. Popper, Darwinism as a Metaphisical Research Program, (ed: Michael Ruse, ‘But is it Science’ içinde) Prometheus Books, New York (1996), s. 144.

38 Karl R. Popper, Tarihsiciliğin Sefaleti, s. 113.

39 Karl R. Popper, Darwinism as an Metaphysical Research Program, s. 144-145.

40 Karl R. Popper, Darwinism as an Metaphysical Research Program, s. 145.

41 Karl R. Popper, Darwinism as an Metaphysical Research Program, s. 147.

42 Karl R. Popper, Bilimsel Araştırmanın Mantığı, s. 168-170.

43 Karl R. Popper, Darwinism as an Metaphysical Research Program, s. 145-146.

44 Karl R. Popper, Darwinism as an Metaphysical Research Program, s. 148.

45 Michael Denton, Evolution: A Theory in Crisis, s. 79-92.

46 Bryan Magee, Karl Popper’ın Bilim Felsefesi ve Siyaset Kuramı, s. 28.

47 Marcel Schützenberger, Mathematical Challenges to The Neo-Darwinian Interpretation of Evaluation, ed: P.S. Moorhead, M.M. Kaplan-Wistar Institute Press, Philedelphia (1967) ; Aktaran: Duane T. Gish, Creation Scientists Answer Their Critics, s. 36-37.

48 Michael Ruse, Taking Darwin Seriously, Basil Blackwell, New York (1989), s. 4.

49 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 26-27.

50 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 38.

51 Michael Ruse, Taking Darwin Seriously, s. 24.

52 Michael Ruse, Taking Darwin Seriously, s. 158.

53 Thomas Robert Malthus, An Essay on The Principle of Population, s. 13-18.

54 Egbert Giles Leigh, Adaptation and Diversity, Freeman Cooper Company, San Francisco (1971), s. 225-243.

55 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 39-41.

56 John Hedley Brooke, Science and Religion, s. 286-287.

57 Thomas S. Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı, s. 103-111 ve 240-251.

58 Richard Rorty, Kuhn, (ed: W.H. Newton-Smith ‘A Companion to The Philosophy of Science’ içinde) Blackwell Publishers, Massachussets (2001), s. 204.

59 Thomas S. Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı, s. 264-270.

60 Steve Woolgar, Bilim Idesi Üzerine Sosyolojik Bir Deneme, çev: Hüsamettin Arslan, Paradigma, İstanbul (1999), s. 34-35.

61 Steve Woolgar, Bilim Idesi Üzerine Sosyolojik Bir Deneme, s. 57.

62 Barry Barnes, Bilimsel Bilginin Sosyolojisi, çev: Hüsamettin Arslan, Vadi , Ankara (1995), s. 43-44.

63 Thomas S. Kuhn, The Function of Dogma in Scientific Research, s. 356-357.

64 Duane T. Gish, Creation Scientists Answer Their Critics, s. 11-15.

65 Roger Lewin, Modern Insanın Kökeni, çev: Nazım Özüaydın, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara (1999), s.62-64, 72-73.

66 Stephen Jay Gould, Abscheulich, Atrocious, s. 46-48.

67 Jonathan Wells, Icons of Evolution, s. 89-92.

68 Thomas S. Kuhn, The Function of Dogma in Scientific Research, s. 359.

69 Duane T. Gish, Fosiller ve Evrim, çev: Adem Tatlı, Cihan Yayınları, İstanbul (1984), s. 130.

70 Thomas S. Kuhn, Bilimsel Devrimlerin Yapısı, s. 94-111.

71 Thomas S. Kuhn, The Essential Tension, s. 139-140.

72 Paul Feyerabend, Özgür Bir Toplumda Bilim, çev: Ahmet Kardam, Ayrıntı Yayınları, İstanbul (1999), s. 140-142.

73 Philip E. Johnson, Darwin on Trial, s. 146.

74 Michael Ruse, Is There a Limit to Our Knowledge of Evolution, (ed: Michael Ruse, ‘But is it Science?’ Içinde), Prometheus Books, New York (1996), s. 118.

75 Robert E. Butts, ‘William Whewell’, The Cambridge Dictionary of Philosophy, ed: Robert Audi, Cambridge University Press, Cambridge (1999), s. 850-851.

76 Caner Taslaman, Big Bang ve Tanrı, s. 12-14.

77 Stephen Hawking, Ceviz Kabuğundaki Evren, çev: Kemal Çömlekçi, Alfa Yayınları, İstanbul (2002), s. 4.

78 Hugh Ross, The Fingerprint of God, Whitaker House, New Kensington (1989), s. 22.

79 David Filkin, Stephen Hawking’in Evreni, çev: Mehmet Harmancı, Aksoy Yayıncılık, İstanbul (1998), s. 59.

80 Joseph Silk, Evrenin Kısa Tarihi, çev: Murat Alev, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara (2000), s. 235.

81 Joseph Silk, Evrenin Kısa Tarihi, s. 62.

82 David Filkin, Stephen Hawking’in Evreni, s. 90.

83 Paul Davies, The Last Three Minutes, s. 14-15.

84 Ralph A. Alpher-Robert Herman, Genesis of The Big Bang, Oxford University Press, New York (2000), s. 17.

85 Joseph Silk, Evrenin Kısa Tarihi, s. 32.

86 Halil Kırbıyık, Babillerden Günümüze Kozmoloji, Imge Kitabevi, Ankara (2001), s. 110.

87 Hugh Ross, The Fingerprint of God, s. 95-96.

88 Ralph A. Alpher-Robert Herman, Genesis of The Big Bang, s. 18-19.

89 David Filkin, Stephen Hawking’in Evreni, s. 100.

90 Ralph A. Alpher-Robert Herman, Genesis of The Big Bang, s. 76-81.

91 Ralph A. Alpher-Robert Herman, Genesis of The Big Bang, s. 107.

92 Hugh Ross, The Creator and The Cosmos, Navpress, Colorado (1993), s. 36-37.

93 David Filkin, Stephen Hawking’in Evreni, s. 248.

94 Hubert Reeves, Ilk Saniye, s. 26-27.

95 Hugh Ross, The Creator and The Cosmos, s. 32.

96 Steven Weinberg, Ilk Üç Dakika, çev: Zekeriya Aydın-Zeki Aslan, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara (1999).

97 Hugh Ross, The Creator and The Cosmos, s. 58.

98 Caner Taslaman, Big Bang ve Tanrı, s. 64-75.

99 Anthony Flew, Darwinian Evolution, s. 51.

100 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 125.

101 Jonathan Wells, Icons of Evolution, s. 60-61.

102 Bu eleştiriyi, Wittgenstein’ın verdiği derslerin notlarının kitaba dönüştürülmesiyle oluşturulmuş şu eserde okuyabilirsiniz: Ludwig Wittgenstein, Estetik Betimleme Din ve Freud Hakkında Dersler, s. 68-69.

103 Ali Demirsoy, Kalıtım ve Evrim, s. 523.

104 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 434.

105 Ronald H. Brady, On The Indepence of Systematics, Cladistics I, (1985), s. 113-126; Aktaran: Jonathan Wells, Icons of Evolution, s. 65.

106 Jonathan Wells, Icons of Evolution, s. 68-69.

107 Jonathan Wells, Icons of Evolution, s. 72.

108 Gavin De Beer, Homology: An Unsolved Problem, Oxford University Press, (1971); Aktaran: Michael Denton, Evolution: A Theory in Crisis, s. 142-155.

109 Wen-Hsiung Li, Molecular Evolution, s. 54-55.

110 David M. Hillis, Homology in Molecular Biology, Novartis Symposium 222, John Wiley and Sons, Chichester (1999), s. 27-45; Aktaran: Jonathan Wells, Icons of Evolution, s. 67.

111 Michael Denton, Evolution: A Theory in Crisis, s. 149-151.

112 Cornelius G. Hunter, Darwin’s God, s. 42.

113 Mike Benton, Is a Dog More Like Lizard or Chicken, ‘New Scientist’, (1984).

114 Michael Denton, Evolution: A Theory in Crisis, s. 274-306.

115 W.J. Remine, The Biotic Message, St. Paul Science, Minnesota (1993).

116 H. Wantanabe ve Diğerleri, DNA Sequence and Comparative Analysis of Chimpanzee Chromosome 22, ‘Nature’ 429, (27 Mayıs 2004), s. 382-388.

117 H. Wantanabe ve Diğerleri, DNA Sequence and Comparative Analysis of Chimpanzee Chromosome 22, s. 383.

118 Tarjei S. Mikkelsen ve Diğerleri, Initial Sequence of The Chimpanzee Genome and Comparison with The Human Genome, ‘Nature’ 437, (1 Eylül 2005), s. 69-87.

119 A. Wilson ve Diğerleri, Horses Damp The Spring in Their Step, ‘Nature’, (Kasım 2001).

120 J. Warwick Glover, The Human Vermiform Apendix, ‘CEN Technical Journal’ (Nisan 1988), s. 31-38.

121 W. Reik-M. Constancia, Making Sense of Antisense, ‘Nature’, (1997).

122 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 122-123.

123 Michael Richardson, Heterochrony and The Phylotypic Period, ‘Development Biology’ 172 (1995).

124 Jonathan Wells, Icons of Evolution, s. 81-109.

125 Jonathan Wells, Icons of Evolution, s. 94-99.

126 Stephen Jay Gould, Abscheulich, Atrocious, ‘Natural History’, (Mart 2000), s. 46-48.

127 Arthur O. Lovejoy, The Great Chain of Being, s. 285.

128 Louis Agassiz, On The Succession and Development of Organized Beings at The Surface of The Terrestial Globe, ‘Edinburg New Philosophy Journal’, 33, (1842); Aktaran: Peter J. Bowler, The Evolution History of an Idea, s. 119-121.

129 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 419.

130 Stephen Jay Gould, Darwin ve Sonrası, s. 227-235.

131 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 291-292.

132 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 293.

133 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 297-300.

134 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 310-316.

135 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 233.

136 John Maynard Smith, Did Darwin Get it Right?, (ed: Michael Ruse, ‘But is it Science?’ içinde) Prometheus Books, New York (1996), s. 198.

137 Michael Denton, Evolution: A Theory in Crisis, s. 189.

138 Barabara J. Stahl, Vertebrate History: Problems in Evolution, McGraw Hill Book Co., New York (1974); Aktaran: Michael Denton, Evolution: A Theory in Crisis, s. 178-180.

139 E. J. Slijper, Dolphins and Whales, University of Michigan Press, Michigan (1962).

140 Stephen Jay Gould, Full House, s. 57.

141 Stephen Jay Gould, Full House, s. 59-61.

142 Stephen Jay Gould, Full House, s. 70-71.

143 E.C. Olson, The Evolution of Life, The New American Library, New York (1965).

144 Jin Meng, A Mesozoic Gliding Mammal from Northeastern China, ‘Nature’, (14 Aralık 2006).

145 Peter J. Bowler, Evolution The History of an Idea, s. 192.

146 Duane T. Gish, Creation, Evolution and The Historical Evidence, s. 276.

147 Angela Milner ve Diğerleri, The Avian Nature of The Brain and Inner Ear of Archaeopteryx, Nature, (5 Ağustos 2004).

148 Michael Denton, Evolution: A Theory in Crisis, s. 177-178.

149 Sankar Chatterjee, Protoavis and The Early Evolution of Birds, ‘Palaeontographica’ 254, (1999).

150 Jonathan Wells, Icons of Evolution, s. 116-120.

151 Conrad Phillip Kottak, Antropoloji, çev: Serpil N. Altuntek, Ütopya Yayınevi, Ankara (2002), s. 13.

152 Güven Arsebük, Insan ve Evrim, Ege Yayıncılık, İstanbul (1995), s. 4-5.

153 Richard Leakey-Roger Lewin, Göl Insanları, s. 29-75; Roger Lewin, Modern Insanın Kökeni, s. 26-41.

154 Marvin L. Lubenow, Bones of Contention: A Creationist Assessment of Human Fossils, Baker Books (2004), s. 78-168; Duane T. Gish, Fosiller ve Evrim, s. 109-150.

155 Richard Leakey-Roger Lewin, Origins Reonsidered, Doubleday, New York (1992), s. 110.

156 Mary Maxwell, Human Evolution, Columbia University Press, New York (1984), s. 294-296.

157 Roger Lewin, Modern Insanın Kökeni, s. 33.

158 Roger Lewin, Modern Insanın Kökeni, s. 32.

159 Roger Lewin, Modern Insanın Kökeni, s. 74-75.

160 Behind The Scenes, ‘National Geographic’ 197, (Mart 2000), s. 140.

161 Henry Gee, In Search of Deep Time: Beyond The Fossil Record to a New History of Life, The Free Press, New York (1999), s. 116-117; Aktaran: Jonathan Wells, Icons of Evolution, s. 220-221.

162 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 299-300.

163 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 296-298.

164 Niles Eldredge-Stephen Jay Gould, Punctuated Equilibria: An Alternative to Phyletic Gradualism, s. 82-115.

165 Francisco J. Ayala, Beyond Darwinism? The Challange of Macroevolution to The Synthetic Theory of Evolution, (ed: Michael Ruse, ‘Philosophy of The Biology’ içinde) Prentice Hall, New Jersey (1989), s. 121.

166 Stephen Jay Gould, Darwinism and The Expansion of Evolution Theory, (ed: Michael Ruse, ‘Philosophy of Biology’ içinde) Prentice Hall, New Jersey (1989), s. 106.

167 Ernst Mayr, Animal Species and Evolution, Harvard University Press, Massachusetts (1963).

168 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 291-316.

169 Stephen Jay Gould, The Panda’s Thumb, W.W. Norton and Co., New York (1980), s. 188.

170 Stephen Jay Gould, Change in Developmental Timing as a Mechanism of Macroevolution, (ed: J. T. Bonner, ‘Evolution and Development’ içinde) Sunderland, Massachusetts (1982), s. 388.

171 Stephen Jay Gould, The Meaning of Punctuated Equilibrium and Its Role in Validating a Hierarchical Approach to Macroevolution, (ed: R. Milkman, ‘Perpectives on Evolution’ içinde) Sinauer Press, Massachusetts (1982), s. 84.

172 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 309.

173 Daniel C. Dennett, Darwin’s Dangereous Idea, Simon and Schuster, New York (1996).

174 Stephen Jay Gould, Is a New and General Theory of Evolution Emerging, (ed: Michael Ruse, ‘But is it Science?’ içinde) Prometheus Books, New York (1996), s. 187-188.

175 Stephen Jay Gould, The Panda’s Thumb, s. 181.

176 Simon Conway Morris, Cambrian Explosion of Metazoans and Molecular Biology: Would Darwin Be Satisfied?, ‘International Journal of Developmental Biology’ 47, 7-8 (2003), s. 505-515.

177 Simon Conway Morris, The Crucible of Creation, Oxford University Press, Oxford (1988), s. 29-31.

178 M. Benton-Francis J. Ayala, Dating The Tree of Life, ‘Science’ 300 (2003); Simon Conway Morris, The Crucible of Creation.

179 Stephen C. Meyer, The Origin of Biological Information and The Higher Taxonomic Categories, ‘Proceedings of the Biological Society of Washington’, vol. 117, no. 2 (2004), s. 216-220.

180 Theodosius Dobzhansky, Nothhing in The Biology Makes Sense Except in The Light of Evolution, ‘American Biology Teacher’, (Mart 1973), s. 125-129.

181 Paul Thompson, Biology, (ed: W. H. Newton-Smith, ‘A Companion to The Philosophy of Science’ içinde) Blackwell Publishers, Massachusetts (2001), s. 17-18.

182 Örnek olarak şu makalenin okunmasını tavsiye edebilirim: Rom Harre, Laws of Nature, s. 213-228; Michael Scriven, Explanations, Predictions and Laws, (ed: Baruch A. Brody, ‘Readings in The Philosophy of Science’ içinde) Prentice-Hall, New Jersey (1970), s. 88-104.

183 Michael Denton, Evolution: A Theory in Crisis, s. 139-140.

184 Kevin de Queiroz, The General Lineage Concept of Species and The Defining Properties of The Species Category, (ed: Robert A. Wilson, ‘Species’ içinde) MIT Press, Cambridge (1998), s. 49-89.

185 Raymond J. Nogar, Evolution: Scientific and Philosophical Dimensions, (ed: Vincent E. Smith, ‘Philosophy of Biology’ içinde) St. John’s University Press, New York (1962), s. 61.


DÖRDÜNCÜ BÖLÜMÜN DİPNOTLARI

1 Alvin Plantinga, Methodological Naturalism, (ed: Jitse Van Der Meer, ‘Facets of Faith and Science’ içinde) University Press of America, Lanham (1996); Alvin Plantiga, When Faith and Reason Clash: Evolution and Bible, ‘Christian Scholar’s Review’, (Eylül 1991).

2 Bertrand Russell, Why I Am Not a Christian, Routledge (2004).

3 Bu konuyu ‘Big Bang ve Tanrı’ kitabında daha ayrıntılı bir şekilde ele aldım.

4 Örnek olarak bakın: Richard Dawkins, Climbing Mount Improbable,W. W. Norton, New York (1997), s. 3-37; Jacques Monod, Rastlantı ve Zorunluluk, s. 17-29.

5 Mehmet S. Aydın, Din Felsefesi, İzmir Ilahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İzmir (1999), s. 41-56.

6 Ebu Hamid Muhammed Gazzali, El-Iktisad Fi’l-itikâd, çev: Kemal Işık, Ankara Üniversitesi Ilahiyat Fakültesi Yayınları, Ankara (1971).

7 Karl Marx-Friedrich Engels, Felsefe Incelemeleri, çev: Sevim Belli, Sol Yayınları, İstanbul (1997), s. 22.

8 Hilbert’in Hotel’i ile ilgili olarak bakınız: George Gamow, 1-2-3 Sonsuz, çev: Celal Kapkın Evrim Yayınevi, İstanbul (1995), s. 31.

9 William Lane Craig-Quentin Smith, Theism, Atheism and Big Bang Cosmology, Clarendon Press, Oxford (1995), s. 30-35; William Lane Craig, Kalam Cosmological Argument, Wipf and Stock Publishers, Eugene (1979).

10 Caner Taslaman, Big Bang ve Tanrı, s. 79-80.

11 Michael Guillen, Dünyayı Değiştiren Beş Denklem, çev: Gürsel
Tanrıöver, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara (2001), s. 171-222.

12 Arthur Eddington, The Nature of The Physical World, Macmillan, New York (1929), s. 74.

13 Paul Davies, The Last Three Minutes, s. 13.

14 Caner Taslaman, Big Bang ve Tanrı, s. 69-72.

15 Caner Taslaman, Big Bang ve Tanrı, s. 72-75; Hugh Ross, The Fingerprint of God, s. 89-90.

16 David Hume, Din Üstüne, s. 170-172.

17 Immanuel Kant, The Critique of Pure Reason, çev: J.M.D. Meiklejohn, William Benton, Chicago (1971), s. 135.

18 Ibn Sina, Kitabu’ş Şifa: Metafizik, çev: Ekrem Demirli-Ömer Türker, Litera Yayıncılık, İstanbul (2004), s. 35-45.

19 William Lane Craig, Design and The Cosmological Argument, (ed: William A. Dembski, ‘Mere Creation’ içinde) Inter Varsity Press, Illionis (1998), s. 332-354.

20 Richard Swinburne, Tanrı Var Mı?, çev: Muhsin Akbaş, Arasta Yayınları, Bursa (2001), s. 44.

21 Richard Swinburne, Tanrı Var Mı?, s. 61; Richard Swinburne, The Existance of God, Clarendon Press, Oxford (1991).

22 Brandon Carter, Large Number Coincidences and The Anthropic Principle in Cosmology, (ed: John Leslie, ‘Physical Cosmology and Philosophy’ içinde) Macmillan Publishing, New York (1990).

23 Bunlara örnekler için bakınız: John Barrow-Frank Tipler, The Anthropic Cosmological Principle,; Paul Davies, The Accidental Universe, Cambridge University Press, Cambridge (1982); John Leslie, Universes, Routledge, New York (1989); Hugh Ross, The Creator and The Cosmos.

24 Steven Weinberg, Atomaltı Parçacıklar, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara (2002), s. 187-191.

25 Bunlara örnekler için bakınız: Michael J. Denton, Nature’s Destiny, The Free Press, New York (1998); John Barrow-Frank Tipler, The Anthropic Cosmological Principle; John Leslie, Universes; Paul Davies, The Accidental Universe; Hugh Ross, The Creator and the Cosmos.

26 Paul Davies, God and The New Physics, Simon and Schuster; New York (1984), s. 179.

27 Caner Taslaman, Din Felsefesi Açısından Entropi Yasası, Marmara Üniversitesi Ilahiyat Fakültesi Dergisi, Sayı:30, İstanbul (2006).

28 Roger Penrose, The Road to Reality, Jonathan Cope, London (2004), s. 728.

29 Roger Penrose, Kralın Yeni Usu 3: Us Nerede, çev: Tekin Dereli, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara (2003), s. 50.

30 Roger Penrose, Kralın Yeni Usu 3: Us Nerede, s. 51.

31 Kozmoloji evren-bilimini ifade ediyorken, kozmogoninin evrenin kökenini ifade etmesi gibi; biyolojinin başlangıcı olan ilk canlılığın ortaya çıkışına biyogoni denebilir.

32 Paul Davies, The Origin of Life, Penguin Books, London (2003), s. 60-61.

33 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 459-460.

34 Francis Darwin, Charles Darwin Yaşamı ve Mektupları, s. 202.

35 Charles B. Thaxton-Walter L. Bradley, Information and The Origin of Life, (ed: J. P. Moreland, ‘The Creation Hypothesis’ içinde) Inter Varsity Press, Illionis (1993), s. 181-182.

36 Ali Demirsoy, Kalıtım ve Evrim, s. 46-47.

37 Harry Clemmey-Nick Badham, Oxygen in The Precambrian Atmosphere: An Evaluation of The Geological Evidence, ‘Geology’ 10, (1982), s. 141-146; Aktaran: Jonathan Wells, Icons of Evolution, s. 17-18.

38 Charles B. Thaxton-Walter L. Bradley, Information and The Origin of Life, s. 184.

39 Jon Cohen, Novel Center Seeks to Add Spark to Origins of Life, ‘Science’ 270, (1995), s. 1925-1926.

40 Charles B. Thaxton-Walter L. Bradley, Information and The Origin of Life, s. 183.

41 Thomas S. Kuhn, The Function of Dogma in Scientific Research, (ed: Baruch A. Brody, ‘Readings in The Philosophy of Science’ içinde) Prentice Hall, New Jersey (1970), s. 356-357.

42 Robert Shapiro, Prebiotic Ribose Synthesis: A Critical Analysis, (‘Origins of Life and Evolution of The Biosphere 18’ içinde) (1988); Aktaran: Charles B. Thaxton-Walter L. Bradley, Information and The Origin of Life, s. 182-183.

43 Paul Davies, The Origin of Life, s. 69-70.

44 Wen Hsiung-Li, Molecular Evolution, s. 279.

45 Stephen C. Meyer, Fizik ve Biyolojide Tasarım Kanıtları: Evrenin Kökeninden Hayatın Kökenine, çev: Orhan Düz, (‘Tasarım’ içinde) Gelenek Yayınları, İstanbul (2005), s. 79.

46 Caner Taslaman, Big Bang ve Tanrı, s. 188.

47 Steven Rose, Lifelines, Oxford University Press, Oxford (1998), s. 255.

48 D. D. Axe, Extreme Functional Sensitivity to Conservative Amino Acid Changes on Enzyme Exteriors, ‘Journal of Molecular Biology’ 301/3, s. 585-596.

49 Charles B. Thaxton-Walter L. Bradley, Information and The Origin of Life, s. 177.

50 Richard Dawkins, Climbing Mount Improbable, s. 198.

51 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 59-64.

52 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 61.

53 Stephen C. Meyer, Fizik ve Biyolojide Tasarım Kanıtları: Evrenin Kökeninden Hayatın Kökenine, s. 82.

54 Michael J. Behe, Yaşamın Temelindeki Tasarımın Kanıtı, çev: Orhan Düz, (‘Tasarım’ içinde) Gelenek Yayınları, İstanbul (2005), s. 119.

55 Paul Davies, The Origin of Life, s. 105-114.

56 Michael J. Behe, Darwin’in Kara Kutusu, çev: Burcu Çekmece, Aksoy Yayıncılık, İstanbul (1998), s. 174-177.

57 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 219.

58 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 233.

59 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 18-19.

60 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 4 ve 50.

61 Michael J. Behe, Darwin’in Kara Kutusu, s. 66-73; Ingilizcesi için bakınız: Michael J. Behe, Darwin’s Black Box, The Free Press, New York (2003), s. 59-65.

62 Michael J. Behe, Yaşamın Temelindeki Tasarımın Kanıtı, s. 122.

63 Michael J. Behe, Darwin’in Kara Kutusu, s. 80. Gerek fragellumun, gerek tüycüklerin yapısındaki mükemmellik ve karmaşıklığın detaylarına girmiyorum. Bu konuyu merak edenlerin, Michael Behe’nin bu alıntıyı yaptığım eserine başvurmalarını öneririm.

64 William A. Dembski, No Free Lunch, Rowman and Littlefield Publishers, Lanham (2002), 292-302.

65 William A. Dembski, Üçüncü Tür Açıklama: Bilimlerdeki Zeki Tasarım Kanıtlarının Saptanması, çev: Orhan Düz, (‘Tasarım’ içinde) Gelenek Yayınları, İstanbul (2004), s. 48-51.

66 William A. Dembski; Intelligent Design, s. 130.

67 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 95.

68 Charles Darwin, The Origin of Species, s. 217.

69 Richard Dawkins, Climbing Mount Improbable, s. 139.

70 Simon Comway Morris, Life’s Solution: Inevitable Humans in a Lonely Universe, Cambridge University Press, Cambridge (2003).

71 E. C. Olson, The Evolution of Life.

72 Charles Darwin, The Origin Of Species, s. 233.

73 Michael Denton, Evolution: A Theory in Crisis, s. 209-213.

74 Ali Demirsoy, Yaşamın Temel Kuralları I, Meteksan, Ankara (1995), s. 615.

75 Jin Meng, A Mesozoic Gliding Mammal from Northeastern China, ‘Nature’, (14 Aralık 2006).

76 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 122.

77 Hubert Reeves, Kuşlar Harika Kuşlar, çev: Burcu Şahinli, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul (2000), s. 144-153.

78 Whitlaw Lau, The Sonar of Dolphins, Springer-Verlag, New York (1993).

79 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 121.

80 Hubert Reeves, Kuşlar Harika Kuşlar, s. 155.

81 Sami Polatöz, Tabiatta Mühendislik, Gonca Yayınları, İzmir (2002), s. 178-183.

82 Sami Polatöz, Tabiatta Mühendislik, s. 186-188.

83 Etçil bitkilerin beslenmesi için bakabilirsiniz: Yolande Heslop-Harrison, Etçil Bitkiler, (ed: James L. Gould-Carol Grant Gould, ‘Olağandışı Yaşamlar’ içinde) TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara (2002), s. 141-160.

84 James J. Childress ve Diğerleri Denizin Derinliklerinde Ortakyaşam, çev: Feryal Halatçı (ed: James L. Gould-Carol Grant Gould, ‘Olağandışı Yaşamlar’ içinde) TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara (2002), s. 61-71.

85 James J. Childress ve Diğerleri, Denizin Derinliklerinde Ortakyaşam, s. 74.

86 Richard Dawkins, Gen Bencildir, çev: Asuman Ü. Müftüoğlu, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara (2001), s. 296.

87 Theodosius Dobzhansky, Evolution, Genetics and Man, s. 112.

88 Stephen C. Meyer, Intelligent Design: The Origin of Biological Information and The Higher Taxonomic Categories, ‘Proceedings of the Biological Society of Washington’, vol. 117, no. 2 (2004), s. 219-222.

89 Edward O. Wilson, Doğanın Gizli Bahçesi, çev: Aslı Biçen, TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara (2000), s. 51.

90 Edward O. Wilson, Doğanın Gizli Bahçesi, s. 51-54.

91 Edward O. Wilson, Doğanın Gizli Bahçesi, s. 50.

92 Richard Dawkins, Gen Bencildir, s. 281.

93 Edward O. Wilson, Doğanın Gizli Bahçesi, s. 60-62.

94 Richard Dawkins, Gen Bencildir, s. 281-282.

95 R. L. Trivers, The Evolution of Reciprocal Altruism, ‘Quarterly Review of Biology’ 46, (1971), s. 35-57; John Maynard Smith, Group Selection and Kin Selection, ‘Nature’ 201, (1964), s. 1145-1147.

96 William Hamilton, The Genetical Evolution of Social Behavior, ‘Journal of Theoretical Biology’, vol. 7, (1964), s. 1-16, 17-52.

97 Hayvan zihni ile ilgili konu uzun ve zor bir tartışmadır; bu tartışmaya girmeden, bu kitapta, hayvanların davranışlarının bilinçsiz olduğuna dair genel ön kabulü benimsedim. Bahsedilen davranışlar, doğuştan bilinen davranışlar olduğu için, bunlar, kalbimizin atışı gibi, bilinçle kontrol edilmeyen istemsiz davranışlar olarak değerlendirilebilir. Sonuçta bunlar, kültür ve öğrenmenin sonucu olmadıkları için, genetik olarak kodlanmışlardır; nasıl kodlandıkları ve bu kodların nasıl davranışlara dönüştüğü ise tam olarak bilinmemektedir.

98 Edward O. Wilson, Sociobiology: The New Synthesis, Harvard University Press, Massachusetts (1975).

99 Rene Descartes, Metod Üzerine Konuşma, s. 46.

100 Natüralist-ateist yaklaşıma göre insan zihninin açıklanabileceğini savunan yaklaşıma örnek olarak bakınız: Daniel C. Dennett, Darwin’s Dangerous Idea; Daniel C. Dennett, Counciousness Explained, Little-Brown, Boston (1991).

101 John R. Searle, Minds, Brains and Science, Harvard University Press, Massachusetts (1985); John R. Searle, Zihnin Yeniden Keşfi, çev: Muhittin Macit, Litera Yayıncılık, İstanbul (2004).

102 Ian G. Barbour, When Science Meets Religion, Harper Collins Publishers, New York (2000), s. 52-53.

103 Kant, Arı Usun Eleştirisi, s. 86.

104 Kant, bu apriori sezgi biçimlerini dış dünya algısının nasıl oluştuğunu göstermek için kullandı, bunları tasarım delili ile ilişkilendirmedi. Fakat, insan zihninin evreni anlamak için gerekli tüm özellikleriyle beraber bu özelliklerini de zihnin tasarımının delilleri olarak görüyorum.

105 Noam Chomsky, Dil ve Zihin, çev: Ahmet Kocaman, Ayraç Yayınevi, Ankara (2001); Noam Chomsky, Language and Problems of Knowledge: The Managua Lectures, MIT Press, Massachusetts (1988).

106 Stephen Jay Gould, Darwin ve Sonrası, s. 38.

107 Brandon Carter, Large Number Coincidences and The Anthropic Principle in Cosmology.

108 John Leslie, Anthropic Principle, World Ensemble, Design, ‘American Philosophical Quarterly’ 19 (1982), s. 141-151.

109 Bu örneği biraz değiştirip aktarıyorum.

110 Richard Swinburne, The Existence of God, s. 138.

111 William A. Dembski, Üçüncü Tür Açıklama: Bilimlerdeki Zeki Tasarım Kanıtlarının Saptanması, s. 32; Bu konu için ayrıca aynı yazarın Intelligent Design ve No Free Lunch kitaplarına bakınız.

112 Michael J. Denton, Nature’s Destiny, s.15.

113 Richard Swinburne, Tanrı Var Mı?, s. 60.

114 Bu konu ile ilgili daha ayrıntılı bilgi için bakınız: Caner Taslaman, Big Bang ve Tanrı, s. 93-100.

115 Edward Tyron, Is The Universe a Vacuum Fluctation, ‘Nature’ 246, (1973).

116 Cristopher Isham, Creation of The Universe as a Quantum Process, (ed: R.J. Russell, W.R. Stoeger-G.V. Coyne, ‘Physics, Philosophy and Theology’ içinde) Vatican Observatory, Vatikan (1988).

117 Andrei Linde, Chaotic Inflation, ‘Physics Letters’ 129 (1983), s. 177-181.

118 Arvind Borde-Alexander Vilenkin, Eternal Inflation and The Initial Singularity, ‘Physical Review Letters’ 72, (1994).

119 William A. Dembski, Infinite Universe or Intelligent Design, Accelerating Change Conference at Stanford University, www.designinference.com, (13 Eylül 2003).

BEŞİNCİ BÖLÜMÜN DİPNOTLARI

1 Francis Darwin, Charles Darwin Yaşamı ve Mektupları, s. 83.

2 Karl Marx, Demokritos ile Epikuros’un Doğa Felsefeleri, çev: Hüseyin Demirhan, Sol Yayınları, Ankara (2000), s. 9-76.

3 Karl Marx-Friedrich Engels, Din Üzerine, çev: Kaya Güvenç, Sol Yayınları, Ankara (2002), s. 127, 151, 175, 233.

4 Micheal Ruse, Can a Darwinian Be a Christian, s. 174-175.

5 Friedrich Nietzsche, Güç Istenci, çev: Sedat Umran, Birey Yayınları,
İstanbul (2002), s. 337-339.

6 Friedrich Nietzsche, Deccal, çev: Oruç Aruoba, Hil Yayınları, İstanbul (2001), s. 25; Friedrich Nietzsche, Güç Istenci, s. 338.

7 Richard Dawkins, The Selfish Gene, Oxford University Press, Oxford (1989), s. 1.

8 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 7-9.

9 Richard Dawkins, Climbing Mount Improbable, s. 198.

10 Michael Ruse, The Darwinian Revolution: Science Red in Tooth and Claw, s. 180-183.

11 Richard Milner, Charles Darwin Bir Doğa Bilimcinin Evrimi, s. 163.

12 Teilhard de Chardin, The Phenomenon of Man, çev: Bernard Wall, Harper Colophon Books, New York (1975).

13 Richard Swinburne, The Existence of God, Clarendon Press, Oxford (1991), s. 173; Richard Swinburne, The Evolution of The Soul, Oxford Press, Oxford (1997), s. 1-20.

14 Theodosius Dobzhansky, Nothing in The Biology Makes Sense Except in The Light of Evolution, s. 261-262.

15 Erik Nordenskiöld, The History of Biology, s. 446.

16 Karl Popper, Darwinism as a Metaphysical Research Program, s. 144-147.

17 Karl Popper, Darwinism as a Metaphysical Research Program, s. 147-148.

18 Duane T. Gish, Creation, Evolution and The Historical Evidence, (‘The American Biology Teacher’) (Mart 1973), s. 272-273.

19 Henry M. Morris, Scientific Creationism, Master Books, Green Forest (2001), s. 5.

20 Ronald L. Numbers, Creationism in 20th Century America, ‘Science’ 218, (November 1982), s. 544.

21 Örnekler için bakınız: Mark Hartwig, Challenging Darwin’s Myths, (‘Darwinism under The Microscope’ içinde, ed: James P. Gills-Tom Woodward) Charisma House, Florida (2002), s. 23-33; J. P. Moreland, Theistic Science and Methodological Naturalism, (‘The Creation Hypothesis’ içinde) Inter Varsity Press, Illionis (1993), s. 41-65.

22 Bu yaklaşımın meşhur bir örneği için bakınız: Henry M. Morris, Scientific Creationism.

23 George Ayoub, On The Design of The Vertebrate Retina, (ed: James P.Gills- Tom Woodward, ‘Darwinism under The Microscope’ içinde) Charisma House, Florida (2002), s. 151-159.

24 Necip Taylan, Mantık Tarihçesi Problemleri, Marmara Üniversitesi Ilahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul (1996), s. 118.

25 Richard Dawkins, Universal Darwinism, (ed: D. S. Bendall, ‘Evolution Molecules to Men’ içinde) Cambridge University Press, Cambridge (1983), s. 404.

26 John Paul II, The Pope’s Message on Evolution, (‘Quarterly Review of Biology’ 72 içinde) s. 377-383.

27 Karl Popper, Tarihsiciliğin Sefaleti, çev: Sabri Orman, Insan Yayınları, İstanbul (2000), s. 113.

28 Karl Popper, Darwinism as a Metaphisical Research Program, s. 147-148.

29 Henry M. Morris, Scientific Creationism, s. 6-7.

30 Necip Taylan, Mantık Tarihçesi Problemleri, s. 118.

31 Immanuel Kant, Pratik Usun Eleştirisi, s. 23-37.

32 Ilyas Çelebi, Islam Inanç Sisteminde Akılcılık ve Kadı Abdulcebbar, Rağbet Yayınları, İstanbul (2002), s. 316.

33 Merriam Webster’s Collegiate Dictionary, Merriam Webster, Massachusetts (1993), s. 742.

34 Spinoza, Tractatus Theologico-Politicus, çev: Samuel Shirley, Brill Academic Publishers, Leiden (1997).

35 Rene Descartes, Metod Üzerine Konuşma, s. 44.

36 Friedrich Schleiermacher, The Christian Faith, T. and T. Clark Publishers, Edinburgh (1999).

37 Bakınız: Tevrat, Çıkış 14-21, Kur’an-ı Kerim, Şuara Suresi, 26/63.

38 G. W. Leibniz, Monadoloji, s. 9-11.

39 Albert Einstein, Izafiyet Teorisi, çev: Gülen Aktaş, Say Yayınları, İstanbul (2001), s. 26-28. ; 57-59.

40 Joseph Silk, Evrenin Kısa Tarihi, s. 1.

41 Albert Einstein, Izafiyet Teorisi, s. 20-22. ve 60-62.

42 Albert Einstein, Izafiyet Teorisi, s. 46-50 ve 109-114.

43 Aktaran: Ian G. Barbour, When Science Meets Religion, s. 160.

44 Richard Swinburne, The Existence of God, s. 230.

45 Ilya Prigogine, Kesinliklerin Sonu, çev: Ibrahim Şener, Izdüşüm Yayınları, İstanbul (2004), s. 11.

46 Arthur Eddington, entropi yasasının, tüm doğa yasaları içinde en önemli yere sahip olduğunu söyler. Eddington, evren hakkındaki bir teorinin, Maxwell’in formülleriyle, hatta daha önceden yapılmış bazı deneylerle uyumsuz olsa bile doğru olma şansının bulunabileceğini ama entropi yasası ile çelişiyorsa hiçbir şansının olmadığını söyler. Bakınız: Arthur Eddington, The Nature of The Physical World, Macmillan, New York (1929), s. 74.

47 Michael Guillen, Dünyayı Değiştiren Beş Denklem, çev: Gürsel Tanrıöver, TÜBITAK Popüler Bilim Kitapları, Ankara (2001), s. 213-215.

48 Albert Einstein, The Theory of Relativity and Other Essays, MJF
Books, New York (1997), s. 30.

49 George Gamow, 1-2-3 Sonsuz, s. 212-213.

50 James Gleick, Kaos, çev: Fikret Üçcan, TÜBITAK Popüler Bilim Kitapları, (2003), s. 15-16.

51 James Gleick, Kaos, s. 18.

52 Bu iki teorinin birleştirilmesi ve bunla ilgili sorunlar üzerine son 10-20 yılda geniş bir literatür oluşmuştur.

53 Stephen Hawking, Ceviz Kabuğundaki Evren; Stephen Hawking, A Brief History of Time, New York: Bantam Books, 1988.

54 Ian G. Barbour, Religion in an Age of Science, The Gifford Lectures, New York (1990), s. 99.

55 Kendimi ‘kritikçi realist’ olarak tanımlarken, Barbour gibi bilimin amacını sadece anlamakla sınırlayıp, doğayı kontrol etmeyi ve öngörülerde bulunmayı bilimin amaçlarından dışlamıyorum.

56 Ibn Rüşd, Tutarsızlığın Tutarsızlığı, çev: Kemal Işık-Mehmet Dağ, Kırkambar Yayınları, İstanbul (1998), s. 24-30; Hüseyin Sarıoğlu, Ibn Rüşd Felsefesi, Klasik, İstanbul (2003), s. 112.

57 Philip Kitcher, Abusing Science The Case Against Creationism, s. 41.

58 Pattle P.T. Pun, Evolution: Nature and Scripture in Conflict, Zondervan, Grand Rapids (1982), s. 52.; Mustafa Mlivo, Quran Ispred Nauke i Civilizacije, Medzliz Islamske Zajednice, Sarajevo (2001), s. 110.

59 Bertrand Russell, Bilim ve Din, s. 35.

60 R. Laird Harris ve Diğerleri, Theological Wordbook of The Old Testament, Moody Press, Chicago (1980), s. 672-673; Aktaran: Hugh Ross, The Fingerprint of God, s. 146-147.

61 Gerald L. Schroeder, Genesis and The Big Bang, Bantam Books, New York (1990), s. 21.

62 Rabi Benjamin Blech, Nedenleri ve Niçinleriyle Yahudilik, çev: Estreya Seval Veli, Gözlem Yayın, İstanbul (2003), s. 165.

63 David Sterchi, Does Genesis I Provide a Chronological Sequence, (‘Journal of The Evengelical Theological Society’ 39 içinde) (1996), s. 429-536; Aktaran: Vern S. Poythress, Response to Paul Nelson and John Mark Reynolds, (ed: J. P. Moreland-John Mark Reynolds, ‘Three Views on Creation and Evolution’ içinde) Zondervan Publishing House, Michigan (1999), s. 93.

64 Robert C. Newman, Progressive Creationism, (ed: J. P. Moreland-John Mark Reynolds ‘Three Views on Creation and Evolution’ içinde) Zondervan, Publishing House, Michigan (1999), s. 105-152.

65 Paul Nelson-John Mark Reynolds, Young Earth Creationism, (ed: J. P. Moreland-John Mark Reynolds ‘Three Views on Creation and Evolution’ içinde) Zondervan, Publishing House, Michigan (1999), s. 41-75.

66 Jonathan Sarfeti, Refuting Evolution, Master Books, Green Forest (2000), s. 112-114.

67 Henry M. Morris, Scientific Creationism, s. 131-160.

68 Henry M. Morris, Scientific Creationism, s. 101.

69 Charles Darwin, Voyage of The Beagle, s. 404-405.

70 Howard J. Van Till, The Fully Gifted Creation, (ed: J. P. Moreland-John Mark Reynolds, ‘Three Views on Creation and Evolution’ içinde) Zondervan, Publishing House, Michigan (1999), s. 161-225.

71 Robert C. Newman, Progressive Creationism, s. 155.

72 Maurice Bucaille, Tevrat, Inciller ve Kur’an, çev: Mehmet Ali Sönmez, Diyanet Işleri Başkanlığı Yayınları, Ankara (1998), s. 214-216; Şakir Kocabaş, Kur’an’da Yaratılış, Pınar Yayınları, İstanbul (2004), s. 92.

73 Kuran Araştırmaları Grubu, Kur’an Hiç Tükenmeyen Mucize, İstanbul Yayınevi, İstanbul (2004), s. 73-76.

74 Kuran Araştırmaları Grubu, Kur’an Hiç Tükenmeyen Mucize, s. 73.

75 William B. Drees, Beyond The Big Bang, Open Court Publishing, Illionis (1993), s. 219.; Ralph A. Alpher-Robert Herman, Genesis of The Big Bang, s. 18-19.

76 Caner Taslaman, Big Bang ve Tanrı, s. 30-84.

77 J. P. Moreland-John Mark Reynolds, Three Views on Creation and Evolution, Zondervan Publishing House, Michigan (1999), s. 32.

78 Henry M. Morris, Scientific Creationism, s. 235-255.

79 Walter L. Bradley, Response to Paul Nelson and John Mark Reynolds, (‘Three Views on Creation and Evolution’ içinde) Zondervan Publishing House, Michigan (1999), s. 78.

80 John Jeferson Davis, Response to Paul Nelson and John Mark Reynolds, (ed: J. P. Moreland-John Mark Reynolds, ‘Three Views on Creation and Evolution’ içinde) Zondervan Publishing House, Michigan (1999), s. 83.

81 John Jeferson Davis, Response to Paul Nelson and John Mark Reynolds, s. 84.

82 Vern S. Poythress, Response to Paul Nelson and John Mark Reynolds, s. 92.

83 Rav Yitshak Haleva ve Diğerleri, Türkçe Çeviri ve Açıklamalarıyla Tora ve Aftara, Gözlem Yayınevi, İstanbul (2002), s. 41.

84 Howard J. Van Till, The Fully Gifted Creation, s. 207.

85 Maurice Bucaille, Tevrat, Inciller ve Kur’an, s. 24-25.

86 Maurice Bucaille, Tevrat, Inciller ve Kur’an, s. 38-41 ve 331-333.

87 Ismail Taşpınar, Duvarın Öteki Yüzü, Gelenek Yayıncılık, İstanbul (2003), s. 154 -158.
88 Zeki Özcan, Teolojik Hermenötik, Alfa Yayınları, İstanbul (2000), s. 123.

89 Maurice Bucaille, Tevrat, Inciller ve Kur’an, s. 334-335.

90 Elmalılı M. Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, sadeleştiren: Ismail Karaçam ve Diğerleri, Zehraveyn, İstanbul, s. 348.

91 Ernst Mayr, The Growth of Biological Thought, s. 318.

92 Robert C. Newman, Progressive Creationism, s. 156-157.

93 Kur’an-ı Kerim, Muminun Suresi, 23/12-14; Hac Suresi, 22/5.

94 Kur’an-ı Kerim, Araf Suresi, 7/57; Casiye Suresi, 45/5; Hadid Suresi 57/17 ve Hac Suresi, 22/5.

95 Kur’an-ı Kerim, Furkan Suresi, 25/54.

96 Kur’an-ı Kerim, Rum Suresi, 30/20.

97 Kur’an-ı Kerim, Muminun Suresi, 23/12.

98 Hayrettin Karaman ve Diğerleri, Kur’an Yolu Türkçe Meâl ve Tefsir, Diyanet Işleri Başkanlığı, Ankara (2004), s. 441.

99 Elmalılı M. Hamdi Yazır, Hak Dini Kur’an Dili, s. 317.

100 Kur’an-ı Kerim, Enam Suresi, 6/145.

101 Erkan Yar, Ruh-Beden Ilişkisi Açısından Insanın Bütünlüğü Sorunu, Ankara Okulu Yayınları, Ankara (2000), s. 154.

102 Rav Yitshak Haleva ve Diğerleri, Türkçe Çeviri ve Açıklamalarıyla Tora ve Aftara, s. 15.

103 Kenneth R. Miller, Finding Darwin’s God, s. 256.

104 Vern S. Poythress, Response to Howard J. Van Till, (ed: J. P. Moreland-John Mark Reynolds, ‘Three Views on Creation and Evolution’ içinde) Zondervan Publishing House, Michigan (1999), s. 236.

105 Rav Yitshak Haleva ve Diğerleri, Türkçe Çeviri ve Açıklamalarıyla Tora ve Aftara, s. 18.

106 Vern S. Poythress, Response to Howard J. Van Till, s. 237.

107 Kenneth R. Miller, Finding Darwin’s God: A Scientist’s Search for Common Ground Between God and Evolution, Harper Perennial (2007), s. 257.

108 Süleyman Ateş, Kur’an Ansiklopedisi, Kur’an Bilimleri Araştırma Vakfı, İstanbul (1997), s. 129-131.

109 Kur’an-ı Kerim, Bakara Suresi, 2/36.

110 Ismail Yakıt, Kur’an’ı Anlamak, Ötüken Neşriyat, İstanbul (2003), s. 84-85.

111 Mehmed Bayrakdar, Islam’da Evrimci Yaratılış Teorisi, s. 146.

112 Kur’an-ı Kerim, Enam Suresi 6/98; Kur’an-ı Kerim, Zümer Suresi 39/6.

113 Erkan Yar, Ruh-Beden Ilişkisi Açısından Insanın Bütünlüğü Sorunu, s. 78-79.

114 Kur’an-ı Kerim, Araf Suresi 7/54; Hud Suresi, 11/7; Yunus Suresi, 10/3; Furkan Suresi , 25/59; Secde Suresi, 32/4; Hadid Suresi, 57/4.

115 Albert Einstein, Izafiyet Teorisi, 26-28 ve 57-59.

116 Albert Einstein, Izafiyet Teorisi, 46-50 ve 109-114.

117 Joseph Silk, Evrenin Kısa Tarihi, s. 1.

118 Ronald L. Numbers, The Creationists: The Evolution of Scientific Creationism, University of California Press (1993), s. 541.

119 Erkan Yar, Ruh-Beden Ilişkisi Açısından Insanın Bütünlüğü Sorunu, s. 43-49.

120 Descartes, Meditasyonlar, s. 159.

121 John R. Searle, Zihnin Yeniden Keşfi.

122 Kur’an-ı Kerim, Bakara Suresi, 2/125.

123 Kur’an-ı Kerim, Ibrahim Suresi, 14/31.

124 Erkan Yar, Ruh-Beden Ilişkisi Açısından Insanın Bütünlüğü Sorunu, s. 49-50.

125 Erkan Yar, Ruh-Beden Ilişkisi Açısından Insanın Bütünlüğü Sorunu, s. 207.

126 P. Luigi Ianitto ve Diğerleri, Hıristiyan Inancı, çev: Leyla Alberti, Sent Antuan Kilisesi, İstanbul (1994), s. 63-64.

127 P. Luigi Ianitto ve Diğerleri, Hıristiyan Inancı, s. 104.

128 Christian W. Troll, Müslümanlar Soruyor Hıristiyanlar Yanıtlıyor, çev: Robert Kaya, Sent Antuan Kilisesi, İstanbul (1992), s. 28-29.

129 Rabi Benjamin Blech, Nedenleri ve Niçinleriyle Yahudilik, s. 61.

130 Tevrat, Tesniye, 24, 16; Eski Ahid, Hezekiel, 18, 20.

131 Paul Nelson-John Mark Reynolds, Young Earth Creationism, s. 41-73.

132 Ali Demirsoy, Yaşamın Temel Kuralları I, s. 636.

133 Robert C. Newman, Progressive Creationism, s. 111.

134 John Jefferson Davis, Response to Paul Nelson and John Mark Reynolds, s. 83.

135 Kur’an-ı Kerim, Nisa Suresi, 4/157’de Hz. Isa’nın çarmıha gerilmediği söylenir. Yahudilik ve Islam, Hz. Isa vasıtasıyla kurtuluşa dair Hıristiyan teolojisinin görüşünü reddeder.

136 Rebecca L. Cann-Mark Stoneking ve Allan C. Wilson, Mitochondrial DNA and Human Evolution, (‘Nature’ 325) (1987), s. 31-36.

137 Ismail Yakıt, Kur’an’ı Anlamak, s. 68-69.

138 Kur’an-ı Kerim, Hac Suresi, 22/78.

139 Ismail Yakıt, Kur’an’ı Anlamak, s. 70.

140 Süleyman Ateş, Kur’an Ansiklopedisi 1, s. 123.

141 Rabi Benjamin Blech, Nedenleri ve Niçinleriyle Yahudilik, s. 266.

142 Christian W. Troll, Müslümanlar Soruyor Hıristiyanlar Yanıtlıyor, s. 22.

143 David F. Wright, Ilk Hıristiyanlar Neye Inanıyordu, çev: Sibel Sel-Levent Kınran, (ed: Ronald Albinet ve Diğerleri, ‘Hıristiyanlık Tarihi’ içinde) İstanbul (2004), s. 115-117.

144 Ian Sellers, Uniteryanlar, (ed: Ronald Albinet ve diğerleri, ‘Hıristiyanlığın Tarihi’ içinde) İstanbul (2004), s. 506-508.

145 Karen Armstrong, The Battle for God, Ballentine Books, New York (2001), s. 69.

146 P. Luigi Ianitto ve Diğerleri, Hıristiyan Inancı, s. 31.

147 Kur’an-ı Kerim, Furkan Suresi, 25/44.

148 Kur’an-ı Kerim, Enam Suresi, 6/74.

149 John Paul II, The Pope’s Message on Evolution, s. 377-383.

150 Edward O. Wilson, Doğanın Gizli Bahçesi, s. 70.

151 Edward O. Wilson, On Human Nature, Harvard University Press,
Cambridge (1978).

152 Ian G. Barbour, Religion in an Age of Science, s. 193.

153 Stephan Jay Gould, Sociobiology and The Theory of Natural Selection, (ed: G. W. Barlow-J. Silverberg, ‘Sociobiology: Beyond Nature/Nature’, içinde) Westview Press, Colorado (1980), s. 257-269.

154 Bir örnek için bakınız: Kuran Araştırmaları Grubu, Kur’an Hiç Tükenmeyen Mucize, İstanbul Yayınevi, İstanbul, (2004), s. 208, 213.

155 Edward O. Wilson, On Human Nature.

156 Michael Ruse, Can a Darwinian Be a Christian, s. 170-171.

157 Richard Hofstadler, Social Darwinism in American Thought, Beacon
Press, Boston (1955), s. 56.

158 Adolf Hitler, Mein Kampf, çev: Murphy J. Hurst, London (1939), s. 242; Aktaran: Michael Ruse, Can a Darwinian Be a Christian, s. 173.

159 Thomas Henry Huxley, Evolution and Ethics, (ed: Michael Ruse, ‘Philosophy of Biology’ içinde) Prentice Hall, New Jersey (1989), s. 299-300.

160 Michael Ruse, Can a Darwinian Be a Christian, s. 173.

161 David Hume, A Treatise of Human Nature, Oxford University Press, Oxford (1978), s. 87.

162 Marc Kirsc, Etiğin Doğal Temelleri, çev: Nermin Acar, (Giriş yazısı) ed: Jean-Pierre Changeux, Doruk Yayınları, Ankara (2002), s. 23.

163 Jerome H. Barkow, Davranış Kuralları ve Evrimin Davranışı, çev: Nermin Acar, (ed: Jean Pierre Changeux, ‘Etiğin Doğal Temelleri’ içinde) Doruk Yayınları, Ankara (2002), s. 79-91.

164 Bakınız: Hüsameddin Erdem, Ahlak Felsefesi, Hü-Er Yayınları, Konya (2002).

165 Bakınız: Kasım Turhan, Kelâm ve Felsefe Açısından Insan Fiilleri, Marmara Üniversitesi Ilahiyat Fakültesi Vakfı Yayınları, İstanbul (2003).

166 Richard Dawkins, Kör Saatçi, s. 4; Richard Dawkins, The Selfish Gene, s. 1.

167 John Dewey, Influence of Darwin on Philosophy and Other Essays, Henry Holt and Company, New York (1910), s. 10-11.

168 Suzanne Cunningham, Philosophy and The Darwinian Legacy, University of Rochester Press, New York (1996), 33-34.

169 David Hume, A Treatise of Human Nature, s. 87.

170 Benjamin Wiker, Moral Darwinism, Intervarsity Press, Illinois (2002), s. 260-263.

171 Anthony Flew, Darwinian Evolution, Transaction Publishers, New Brunswick (1996), s. 124-125.

172 Richard Dawkins, Cennetten Akan Irmak, s. 131.

173 Michael Ruse, Evrimci Etiğin Savunusu, çev: Nermin Acar (ed: Jean Pierre Changeux, ‘Etiğin Doğal Temelleri’ içinde) Doruk Yayıncılık, Ankara (2002), s. 55.
 
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol